Voor mensen met geheugenproblemen wordt beeldbellen een makkie met 123Familie

Voor mensen met geheugenproblemen wordt beeldbellen een makkie met 123Familie

‘Het moeilijkste bij het ontwerpen van de app 123Familie was om het zo simpel mogelijk te maken voor mensen met geheugenproblemen,’ zegt Robbert Smit. Maar het is gelukt. Beeldbellen is nu een makkie voor iedereen die kampt met geheugenverlies.

 

Een mobiele telefoon is als een Zwitsers zakmes, zegt Robbert Smit: ‘Je scherm zit helemaal vol met knopjes en icoontjes. Als iemands geheugen niet meer optimaal functioneert, raakt hij of zij snel de weg kwijt. Iemand bellen lukt dan niet meer. En ook de telefoon opnemen is opeens heel ingewikkeld. En dat ook vreemde mensen je kunnen bellen, vergroot de verwarring nog verder.’

Beeldbellen versimpeld

123Familie is een app die beeldbellen enorm versimpelt. Om te beginnen kunnen alleen geregistreerde familieleden en vrienden verbinding zoeken, waardoor volledige privacy gegarandeerd is. Ook kun je je telefoon zo instellen dat alléén de functies van 123Familie op het scherm te zien zijn. ‘Je verdwaalt niet meer in al die icoontjes en kleurtjes,’ voorspelt Smit. ‘Je mobiel of tablet wordt een eenvoudige telefoon.’ En dan heeft hij de meest unieke eigenschap van 123Familie nog niet genoemd: automatisch opnemen. ‘Als iemand uit jouw groep je belt, verschijnt de bellende persoon direct in beeld zonder dat je ook maar iets hoeft te doen.’ Vergeet niet dat het beeld enorm belangrijk is bij communicatie tussen mensen, zegt Smit: ‘Zestig procent van al ons contact bestaat uit lichaamstaal, bij mensen met ouderdomsverschijnselen zelfs negentig procent. Als je beeldbelt weet je als familie meteen hoe iemand erbij zit.’

123familieVoor meerdere doelgroepen

De app 123Familie kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Robbert Smit bedacht eerder KlasseContact, waarmee zieke kinderen over afstand aanwezig kunnen zijn in de klas. Die uitvinding won een prijs, en toen Smit voor de uitreiking bij de EU in Brussel was, vroeg iemand hem: ‘Kun je zoiets ook ontwikkelen voor mensen met dementie?’ Smit ging aan de slag. Mede dankzij financiering door ZonMw (het programma Active & Assisted Living) kwam hij tot een resultaat dat zelfs voor meerdere doelgroepen geschikt is. ‘Ook mensen met hersenletsel of met een verstandelijke beperking zijn blij met deze oplossing,’ vertelt Smit. ‘En kleine kinderen gebruiken hem om opa en oma te bellen.’

 

Je verdwaalt niet meer in al die icoontjes en kleurtjes

Meer informatie

Ga naar: www.123familie.nl
123Familie is te downloaden in de Apple App Store en de Android Play Store. De eerste zes maanden is het gratis, daarna 4,50 euro per maand.

Mijn moeder hoeft alleen maar op te kijken’

Wendy: ‘Sinds mijn moeder werd opgenomen in een kleinschalig wooncentrum, maken zij en ik gebruik van 123Familie. Haar voornaamste uitdaging is dat haar kortetermijngeheugen is aangetast door dementie. 123Familie biedt uitkomst om samen te beeldbellen. De tablet hangt aan de muur naast haar favoriete zithoek en nu hoeft ze alleen maar op te kijken om mij digitaal te spreken. Ik bel haar voornamelijk met de functie ‘automatisch opnemen’ en zij belt sporadisch zelf. Er zijn twee groepen aangemaakt in de app: één met haar dochter en gezin en één met haar zoon en gezin. Alle gezichten zijn zichtbaar op het scherm, zodat mijn moeder ook zelf kan bellen door op een gezicht te drukken.’

 

 

123familie

Reacties

Wij horen graag van u
Nog geen reacties! Schrijf als eerste een reactie reageer op dit artikel!