8 tips om vallen te voorkomen

8 tips om vallen te voorkomen

Een val veroorzaakt vaak veel leed. Lichamelijk, door kneuzingen of een breuk, maar ook geestelijk. Ouderen die gevallen zijn, zijn vaak bang om opnieuw te vallen. Die angst zorgt ervoor dat ze bepaalde situaties of activiteiten mijden. Vaak leidt dat tot eenzaamheid en een slechtere conditie.

 

VeiligheidNL organiseert van 27 september tot 3 oktober de Valpreventieweek, om aandacht te vragen voor valpreventie. Hoe kun je als oudere vallen en negatieve gevolgen daarvan voorkomen? VeiligheidNL geeft op de website van BeterOud 8 tips.

 

1. Blijf actief
Met een beweegprogramma blijf je mobiel en trainen je balans en spierkracht. In Balans en het Otago Oefenprogramma zijn speciale programma’s voor valpreventie. Op veiligheid.nl/valpreventie vind je een landkaart met aanbieders van deze programma’s bij jou in de regio.

 

2. Maak het huis veilig
Denk aan goede verlichting, een veilige trap en antislip-materiaal. Voor meer informatie over hulpmiddelen die het huis veilig kunnen maken, check hulpmiddelenwijzer.nl.

 

3. Check je geneesmiddelen
Jaarlijks zijn er 41.000 ziekenhuisopnames die te maken hebben met verkeerd medicijngebruik. De helft hiervan kan voorkomen worden. Bespreek medicijngebruik regelmatig met de huisarts. Op zorgvoorbeter.nl/medicatieveiligheid vind je veel informatie en tools voor medicatieveiligheid, zoals praktische waaiers, een zelftest en een video.

 

vallen

 

4. Check je ogen
Goed zicht is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je ogen regelmatig worden gecontroleerd. Een reservebril is ook geen overbodige luxe.

 

5. Benut hulp van je familie
Betrek je familieleden er zoveel mogelijk bij.

 

6. Gebruik stevige schoenen
Door binnen stevige schoenen te dragen met voldoende profiel en een lage hak, heb je minder kans om uit te glijden.

 

7. Hou je Vitamine D op peil
Dat doe je door bijvoorbeeld een gezonde voeding met voldoende calcium, supplementen en dagelijks een ommetje buiten.

 

8. Herken valrisico’s
Door vroeg valrisico’s te herkennen kun je veel leed en verlies van kwaliteit van leven bij ouderen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan moeite hebben met bewegen, lopen en balans houden.

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie