Belangrijke tips de bij aanschaf van een persoonsalarm of senioren alarm

Belangrijke tips de bij aanschaf van een persoonsalarm of senioren alarm

Een nieuw apparaat aanschaffen brengt meestal een ingewikkelde zoektocht op bijvoorbeeld het internet met zich mee. Door zoveel bomen is het bos niet meer te zien om een prettige keuze te maken.

 

Mocht u voor uw eigen veiligheid aan een persoonsalarm denken, dan zijn er in ieder geval een aantal adviezen die wij u mee willen geven. Want door het bij u hebben van een alarm, kunt u te allen tijde alarm slaan én communiceren met een van uw familieleden of bekenden. Een veilig gevoel voor u en uw omgeving.

Bent u nog mobiel genoeg om zelfstandig naar buiten te gaan?

Kies dan voor een apparaat met een simkaart en een systeem dat overal mobiel te gebruiken is.

Is er een reden waardoor er een groter gevaar voor ‘vallen’ is, u bent slecht ter been of i.v.m. een aandoening?

Kies dan een systeem met een ingebouwd ‘valalarm’, een veilige functionaliteit, waarbij automatisch alarm geslagen wordt wanneer u daar zelf niet meer voor bij machten bent.

Wilt u direct een eigen bekende of mantelzorger spreken of toch liever een meldkamer?

Let op de service van de leverancier: mét meldkamer of toch liever zónder, waardoor u zelf kunt bepalen wie er gealarmeerd moet worden wanneer men op de SOS knop drukt.

persoonsalarmWilt u wél of geen maandelijkse kosten, of liever alleen een aanschafbedrag?

-Sommige leveranciers vragen een maandelijkse bijdrage, dat kan oplopen tot wel 250,- per jaar voor iets waarvan u hoopt dat het nooit gebruikt hoeft te worden, dus lét op!
-Óf u betaald beltegoed op de door de leverancier simkaart, deze kosten zijn duurder dan een simkaart van een gewone provider. Verborgen kosten dus.
-Maar er zijn dus ook leveranciers die écht alleen de aanschafkosten berekenen, het apparaat wordt uw eigendom.

Hoe wilt u (of de gebruiker) het alarm gaan dragen?

Om de pols of als medaillon of bijvoorbeeld aan de broekriem? Bedlegerig patiënten kunnen beter een polshorloge kiezen.

Gaat het apparaat mee onder de douche?

Naast volledig waterdichte systemen waarmee u kunt douchen, zijn er ook zgn. ‘spatwaterdichte’ welke wel tegen vochtige ruimtes kunnen. De alarmknop af doen en in de badkamer op kniehoogte neerleggen, zodat als men gevallen is er ook nog bij kan, is dan een prima alternatief.

Wordt het systeem vergoed door de zorgverzekering?

Bijna alle zorgverzekering vergoeden in ieder geval de hardware na een verwijsbrief van uw huisarts. Er zijn ook verzekeringen waarbij alleen vergoed wordt wanneer u een systeem afneemt van een aangesloten bedrijf met vaak gebruik van een meldkamer.

Zijn er nog meer gevaren in huis? Zoals kans op brand-, gas of waterschade?

Er zijn ook systemen die deze calamiteiten zelf waarnemen en dan automatisch alarm slaan naar de mantelzorgers of meldkamer.

Een persoonsalarm is vaak ook een ‘communicatie knop’

Met sommige apparaten kan men ook gewoon direct ‘bellen’ naar bekenden, helemaal handsfree, met één druk op de knop. Wel zo een fijn gevoel een bekende ‘onder de knop’.

Wilt u veilig de deur kunnen opdoen?

Sommige alarmsystemen kunt u ook als ‘meeluister’ apparaat gebruiken, uw bekende luistert dan mee als u de deur opent. U bent niet alleen.

Is er wellicht sprake van vergeetachtigheid of beginnende dementie?

Kies dan een systeem met een zgn. ‘dwaalalarm’ of iig locatiebepaling, waardoor iemand te allen tijde te traceren is, mocht het nodig zijn.

 

Kortom genoeg om over na te denken, maar wij hopen dat wij u met bovenstaande lijst vast op weg hebben geholpen.

Meer weten?

Kijk dan verder op Push4Care.nl.
Of bel naar 085-4015433, wij adviseren u graag verder.

 

 

Push 4 Care

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie