Bewegen is gezond

Bewegen is gezond

Voldoende bewegen is belangrijk om gezond en fit te blijven. Dat verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en botbreuken bij ouderen. Maar hoeveel bewegen is voldoende en wat kun je het beste gaan doen? Is het goed om te wandelen of fietsen en een rustige yogales te volgen? Of is het beter om intensief te gaan sporten?

 

Eigenlijk is het allemaal goed. Volgens de beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen die de Gezondheidsraad in Nederland heeft opgesteld is het voor je gezondheid belangrijk om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en daarnaast 2 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen. Voor ouderen is het ook belangrijk om balansoefeningen te doen.

bewegenMinder zitten, meer bewegen

Volgens onderzoek van het CBS lukte het in 2019 slechts ongeveer de helft van de Nederlanders om te voldoen aan de beweegrichtlijn. Voldoende beweging blijkt dus makkelijker gezegd dan gedaan. Vanwege alle beperkende maatregelen in verband met het coronavirus zijn veel mensen het afgelopen jaar ook nog eens minder gaan sporten. Samen sporten en de gezelligheid die dat met zich meebrengt zijn een belangrijke motivatie om te sporten. Het wordt een stuk lastiger als dat wegvalt en je op jezelf aangewezen bent.

 

Om voor de nodige beweging te zorgen kan Amy Dieker, podotherapeut en beleidsmedewerker bij de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP), wel wat adviezen geven. “We zijn de afgelopen periode allemaal meer thuis geweest. Veel activiteiten buiten de deur gingen niet door. Het gevolg is dat we ook daadwerkelijk heel veel zitten en dat is niet goed voor je lijf. Onze spieren, botten en gewrichten zijn gebaat bij belasting en beweging. Probeer dan ook niet te lang achter elkaar te zitten, maar tussendoor zoveel mogelijk een activiteit te doen: dat kan iets in het huishouden zijn, lopend naar de winkel voor een boodschap, ijsberen tijdens een telefoongesprek of ga gewoon de deur uit voor een blokje om. Het gaat erom zo vaak mogelijk in beweging te komen gedurende de dag.”

Aan de wandel

In coronatijd zijn niet veel activiteiten mogelijk, maar wandelen kan altijd en is dan ook ongekend populair geworden. Zelfs mensen die wandelen eerder maar niets vonden, ervaren de positieve effecten van wandelen zowel fysiek als mentaal. Wandelen in de buitenlucht is ontspannend!

 

“Als podotherapeuten kunnen wij dat beamen en raden we een flinke wandeling zeker niet af”, aldus Amy. “Maar voor wandelen geldt net als voor andere sporten en activiteiten: bouw het rustig op. Als je niet gewend bent om veel te wandelen, ga dan niet ineens een wandeling van een paar uur maken. Laat je voeten wennen aan de belasting en zorg voor geschikt en goed passend schoeisel. Het is vervelend als je last krijgt van blaren of bijvoorbeeld kramp in je tenen. Krijg je toch last dan kan een podotherapeut je weer op weg helpen door onderzoek te doen naar de stand van je voeten en je looppatroon. Met de juiste adviezen en indien nodig een behandeling kun je snel weer op pad.“

 

Kijk voor meer informatie over podotherapie en/of een praktijk bij u in de buurt op www.podotherapie.nl

 

 

nvvp

 

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie