Blijf overeind, voorkom vallen!

Blijf overeind, voorkom vallen!

Zo lang mogelijk gezond blijven, zodat je voor jezelf kunt blijven zorgen. Dat wil toch iedereen? Een val kan dit in gevaar brengen. Gelukkig kunt u veel doen om het risico op een val te verlagen.

Train uw evenwicht en spierkracht

U kunt oefeningen doen om uw evenwicht en spierkracht te verbeteren. De kans dat u valt wordt hierdoor een stuk minder. Doe mee met ‘Nederland in beweging’ om 09.30 uur op NPO2 en om 10.15 uur op NPO1. Samen bewegen is ook leuk! Informeer bij uw gemeente of Stichting Welzijn welke beweegactiviteiten bij u in de buurt worden georganiseerd.

Laat uw medicijnen controleren

Slikt u medicijnen? Sommige medicijnen (of combinaties van medicijnen) zorgen dat u zich duizelig voelt, of slaperig. Of ze zorgen voor slappe spieren en dat u trager reageert. Daardoor is de kans groter dat u valt. Medicijnen blijven langer in het lichaam doorwerken als u ouder wordt. Overleg elk jaar met uw huisarts of apotheker of u de medicijnen nog moet gebruiken en hoeveel u ervan nodig heeft.

Eet lekker en gezond

Wanneer men ouder wordt, verandert de behoefte aan voeding. Zorg dat u genoeg eiwitten binnenkrijgt zodat uw botten stevig blijven en de spierkracht op peil blijft. Eiwitten zitten vooral in melk en melkproducten, kaas, vis, vlees, ei en vleesvervangers. Maar ook in brood, graanproducten, peulvruchten en noten.

vallenControleer uw ogen

Goed kunnen zien is belangrijk voor een goede balans. Laat elk jaar uw ogen controleren door een optometrist en oogarts. Zij kunnen ook eventuele oogafwijkingen opsporen. Help uw ogen en zorg voor genoeg licht. Een 80-jarige heeft drie keer zoveel licht nodig als iemand van 25 jaar om goed te kunnen zien.

Draag goed passende schoenen

Wist u dat uw voeten veranderen als u ouder wordt? Een goed passende schoen verkleint de kans op een val. Schoenen die goed passen, hebben ongeveer één centimeter ruimte tussen uw grote teen en de neus van de schoen. Als u staat, moet u uw tenen nog een beetje omhoog kunnen wiebelen.

Maak het huis veilig

Kleine aanpassingen kunnen je huis veiliger maken, denk bijvoorbeeld aan goede verlichting, het wegwerken van snoeren, het weghalen van losse spullen op de trap, het gebruik van goede leuningen en antislipmatten. Loop je woning eens door en controleer vloeren, trappen, badkamer enzovoorts op mogelijke risico’s.

Persoonlijk advies

Gelukkig kunt u veel doen om het risico op een val te verlagen. Merkt u dat u wat vaker mis stapt, wat wiebelig op de benen staat of niet meer goed uw balans kunt bewaren? Neem contact op met uw zorgverlener, zoals de praktijkondersteuner van uw huisarts, uw fysiotherapeut of uw ergotherapeut zodat zij uw valrisico in kaart kunnen brengen. Zo kunt u gerichte adviezen krijgen om uw valrisico te verlagen.

 

 

letselpreventie

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie