Datingfraude kost 40-plusser gemiddeld 17.000 euro

Datingfraude kost 40-plusser gemiddeld 17.000 euro

Online campagne waarschuwt voor dateoplichters

 

Gemiddeld verliest een vrijgezelle 40-plusser 17.000 euro als hij of zij in de fuik van een dateoplichter loopt. Uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat dit schadebedrag twee keer zo hoog is als in 2019. Naast financiële schade is de emotionele schade bij slachtoffers groot. Daarom start het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) vanaf december een online voorlichtingscampagne in samenwerking met diverse partners, waaronder Match Group (het moederbedrijf van Tinder en Lexa).

Online minnaars zetten vertrouwensband in

Het doel van de campagne is om datende 40-plussers bewust te maken van signalen van datingfraude: het vertrouwen winnen, overladen met complimenten en het vragen om geld. In de campagnefilm zie je Sylvia en Henk. Beide 40-plussers die vertellen hoe gewiekst hun online minnaars te werk gingen. Henk zegt daarin: “Je schrijft je in en maakt een profiel aan. Wat kun je daar nou meer verliezen?” Sylvia: “Ik werd gebeld door iemand van mijn bank dat er geld was overgemaakt naar een frauduleuze rekening. Dat maakte me boos op die meneer, want hoe durfde hij te zeggen dat mijn vriendje niet echt was?”

Financiële en emotionele schade

Zowel Sylvia als Henk worden vervolgens voor vele duizenden euro’s opgelicht. Naast financiële schade, liepen zij ook emotionele schade op, zoals schaamte en het vertrouwen verliezen in de medemens. Bekijk het verhaal van Sylvia en Henk op hetccv.nl/dating.

datingfraudeHerken de signalen van een dateoplichter

• De oplichter bouwt in de loop van weken of maanden een emotionele vertrouwensband op en vraagt vervolgens om geld voor een noodgeval.
• Vaak wordt aangedrongen om de communicatie naar een andere app te verplaatsen, zoals WhatsApp of
e-mail.
• De verzoeken om geld beginnen met relatief kleine bedragen die vervolgens oplopen.
• De berichten komen vaak vanuit het buitenland. De oplichter beweert niet in staat te zijn persoonlijk te ontmoeten en/of annuleert op het laatste moment plannen voor een ontmoeting.

Datingfraude voorkomen?

Stel jezelf de volgende vragen:
• Vraagt jouw date om geld?
Waarom zou hij/zij dit aan jou vragen en niet aan een familielid?
• Hebben jullie al eens gebeld via video?
Dat is in deze tijd toch de normaalste zaak van de wereld?
• Geef jij jouw telefoonnummer gelijk als je iemand ontmoet in de bar?
Waarom zou je dat wel doen bij iemand die je via een website of app leert kennen?
• Heb jij jouw vrienden of familie verteld over jouw date?
Waarom niet?

Samenwerking verschillende partijen

De campagne vloeit voor uit een samenwerking tussen het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV), het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk. Om de campagne te verspreiden onder de 40-plussers die online daten, werd de samenwerking gezocht met Match Group, die onder andere de populaire datingsites Lexa en Tinder in het portfolio heeft. Match Group zorgt via de verschillende datingsplatformen voor zichtbaarheid van de campagne om singles te waarschuwen.

Zelf slachtoffer geworden?

Na een ingrijpende gebeurtenis kan emotionele, praktische en juridische ondersteuning nodig zijn. Stel uw vraag per telefoon (0900 – 0101), mail, chat of social media. Ga naar slachtofferhulp.nl.

Twijfels over uw online romance?

Neem contact op met de Fraudehelpdesk: 088 – 7867372

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie