Digitale nalatenschap: de mobiele telefoon zorgt soms voor problemen

Digitale nalatenschap: de mobiele telefoon zorgt soms voor problemen

Wie heeft er tegenwoordig geen mobiele telefoon? Maar wat gebeurt daar nu mee als jij of iemand in je omgeving komt te overlijden? In ons werk krijgen we steeds vaker vragen over die digitale nalatenschap. Vrijwel alle nabestaanden krijgen te maken met vraagstukken rondom het inzichtelijk maken van alle (digitale en online)diensten, het bewaren van dierbare data (denk aan foto’s), het opzeggen van internet, email, social media tot aan het voorkomen van identiteitsfraude.

In dit artikel behandelen we de mobiele telefoon

Als iemand komt te overlijden moeten er veel praktische zaken worden geregeld, ook op digitaal gebied. Een goed voorbeeld is de mobiele telefoon. Voor het gebruik van de mobiele telefoon van de overledene is vaak een toestelcode nodig en die moet je maar weten. En wat te doen bij een vingerafdruk of zelfs gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van die telefoon?

 

Lukt het niet om de telefoon van de overledene te ontgrendelen? Onze experts hebben jarenlange ervaring en diverse mogelijkheden tot hun beschikking om je te helpen toegang te verkrijgen.
Er is wel een juridisch voorbehoud: alleen de rechtmatige erfgenaam mag handelingen op of met de telefoon uitvoeren.

 

Een mobiele telefoon is vaak gekoppeld aan een maandelijks abonnement en de kosten hiervan kunnen zomaar 15 tot 75 euro per maand bedragen. Wat is het dan verleidelijk om dat abonnement zo snel mogelijk op te zeggen, maar daarmee gaat onbedoeld misschien veel (data) verloren!

 

Voor vrijwel alle digitale en online diensten geldt dat het beter is om voorzichtig te zijn met het (laten) opzeggen van deze diensten. Maak eerst eens inzichtelijk waar iemand gebruik van heeft gemaakt, of je de gegevens wilt bewaren en wellicht is de dienst nog ergens anders voor nodig.

zdgEen paar voorbeelden

1. Als je de telefoon kunt ontgrendelen, vind je vaak het adressenboek met contacten van de overledene. Het kan heel handig zijn om die contacten op de hoogte te brengen van het overlijden en eventueel uit te nodigen voor de uitvaart.
2. Laat de telefoon “aan” staan en leg deze bij jou aan de lader.
Mensen die niet op de hoogte zijn van het overlijden, bellen nog geregeld of sturen vaak nog berichten, appjes of mailtjes. Op die manier kun jij deze mensen te woord staan en vertellen over de situatie, zodat men ook begrijpt waarom er niet (meer) wordt gereageerd.
3. Had de overledene een zelf ingesproken voicemailbericht op zijn telefoon staan?
Daar kom je achter als je het nummer belt en er na verloop van tijd een voicemail te horen is. Het is misschien mooi om de voicemailstem van de overledene te bewaren.
4. Soms is de telefoon noodzakelijk om ergens in te loggen met behulp van een SMS-code.

Alle voorbeelden hierboven werken niet (meer) als het telefoonabonnement is opgezegd

Een interessante tip is om als nabestaanden contact op te nemen met de telefoonprovider en te vragen of je het contract kunt overnemen waarbij het abonnement wordt omgezet in ‘SIM-only’. Hierdoor zijn de kosten zo laag mogelijk, kun je de telefoon toch blijven gebruiken met het bijbehorende, oorspronkelijke telefoonnummer en bepaal jij na bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden dat het abonnement volledig kan worden beëindigd.

 

Heb jij vragen over de digitale erfenis, online nalatenschap of (toegang tot) dierbare data?
ZDG is de expert die met moderne technieken en specialistische kennis jou kan helpen.

 

Heb jij een vraag over dit onderwerp of interesse in een unieke presentatie (na corona) over dit onderwerp?
Neem dan contact op met ZDG via: info@zdg.nl.

 

 

zdg

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie