Dit kun je zelf doen aan  diabetes type 2 (suikerziekte)

Dit kun je zelf doen aan diabetes type 2 (suikerziekte)

Wanneer je de diagnose diabetes type 2 (suikerziekte) te horen krijgt, kan dat even schrikken zijn. Je zult je afvragen hoe je aan de ziekte gekomen bent en wat je eraan kunt doen. Vaak is medicatie nodig voor de behandeling. Leidend zijn altijd de adviezen van je arts en diëtist. Maar je kunt zelf ook werken aan een gezonde levensstijl. We geven je 4 tips.

1. Werk aan een gezond gewicht

Volgens de Schijf van Vijf eten is ook goed als je diabetes type 2 hebt. Alleen de hoeveelheden kunnen verschillen. Dit stem je af met je diëtist. Het komt voor dat iemand met overgewicht door genoeg af te vallen geen medicatie voor diabetes type 2 nodig heeft. 5 tot 15% afvallen kan al een verbetering opleveren van de bloedsuikerwaarden, de insulinegevoeligheid van je cellen, het cholesterolgehalte in het bloed en de bloeddruk. Bespreek met de arts en diëtist of het nodig is om af te vallen en hoe je dit het beste kunt doen.

2. Hou je bloedsuikers onder controle

Koolhydraten komen als suiker in je bloed. Ook met diabetes heb je kool-hydraten nodig. Sommige mensen met diabetes hebben wel baat bij een dieet met minder koolhydraten. Voor anderen is dat niet de beste oplossing. Vaak is het tellen van koolhydraten nodig. De arts of diëtist helpt om te bepalen wat voor jou het beste werkt.

3. Zorg goed voor hart, bloedvaten en nieren

Omdat de kans op hart- en vaatziekten en chronische nierschade groter is bij mensen met diabetes, is het extra belangrijk om goed te zorgen voor je hart, bloedvaten en je nieren. Neem voldoende volkorenproducten, groente, fruit, ongezouten noten, vis en producten met niet te veel verzadigd vet en niet te veel zout.

4. Beweeg voldoende

Regelmatig bewegen heeft een posi-tief effect op diabetes. Beweging zorgt er namelijk voor dat cellen beter reageren op insuline. Verder helpt het de bloeddruk en het cholesterol te verlagen en helpt het met afvallen of om overgewicht te voorkomen.

diabetes typeTips bij het onder controle houden van je bloedsuikers

• Neem gezonde producten met koolhydraten: groente, fruit, volkorenbrood, havermout, volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous en peulvruchten. Ze bevatten veel
vezels die ervoor zorgen dat je bloedsuiker niet te snel stijgt.
• Afhankelijk van de medicatie die je gebruikt, kan het verstandig zijn om koolhydraten verdeeld over de dag binnen te krijgen. Denk aan elke dag 3 hoofdmaaltijden en maximaal
4 keer iets tussendoor.
• Laat sap, frisdrank en zoetigheden zoveel mogelijk staan. Ze kunnen voor een snelle stijging in je bloedsuikergehalte zorgen.
• Als je bloedglucoseverlagende
medicijnen gebruikt, kan alcohol de bloedglucose verder verlagen. Het is daarom verstandig alleen alcohol te drinken bij de maaltijd. Het bloedglucoseverlagende effect van alcohol kan enkele uren na het alcoholgebruik optreden. Bijvoorbeeld tijdens de slaap. Houd daarom je glucosewaarden in de gaten als je een glucosemeter hebt.

 

 

voedingscentrum

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie