Duidelijkheid over calcium Voor eens en altijd!

Duidelijkheid over calcium Voor eens en altijd!

Het aantal verhalen rond calcium en osteoporose is zo ongeveer eindeloos. Maar, we merken aan de vragen die structureel blijven binnenkomen dat er, ondanks die overvloed aan informatie, toch nog veel onduidelijkheden zijn – blijkbaar ontstaan door incomplete en/of incorrecte informatie.

calciumEen misverstand uit de weg ruimen

Het is ten eerste belangrijk om helderheid te geven over de manier waarop het menselijk lichaam omgaat met alles dat we innemen: voedsel, drank, medicijnen, supplementen. En dus ook calcium – ingenomen via zuivel, capsules, kauwtabletten, of gewoon via voeding. Dat alles gaat via de slokdarm naar de maag, en verder: via de dunne en dikke darm weer naar buiten, de toiletpot in. Ondertussen heeft het lichaam via allerlei chemische processen de bruikbare stoffen daaruit opgenomen, en overgegeven aan het bloed en de daarop aangesloten organen. Calcium komt dus nooit direct van je maag in je botten terecht; dit verloopt via een aantal ingewikkelde omwegen.

De eerste omweg:

van je darmen naar je bloed

Stap 1
Calcium is in voedsel of supplementen altijd aanwezig in de vorm van een of andere calciumverbinding: calciumfosfaat, calciumcarbonaat, calciumcitraat of een andere vorm. Deze calciumverbinding lost in water op, onder invloed van maagzuur – zodat het zuivere calcium vrijkomt en in opgeloste vorm in de darmen beschikbaar is.

Stap 2
In de dunne en dikke darm zal ons lichaam een deel van die opgeloste calcium door de darmwand heen overhevelen naar ons bloed. Dat lukt niet zomaar, want er is vitamine D nodig om dat transport goed mogelijk te maken. Zonder vitamine D werkt dat proces niet optimaal en schuift het calcium voor het grootste gedeelte gewoon verder door de darm heen – de toiletpot in! Met voldoende vitamine D verloopt dat proces prima, maar wel met een beperkte capaciteit: je lichaam kan per dag maar een beperkte hoeveelheid calcium overhevelen van de darm naar het bloed. Te veel calcium innemen heeft dus weinig zin; het restant gaat ook weer gewoon verder de toiletpot in.

Zo, het calcium zit dus in het bloed; nu nog de stap naar je botten.

De tweede omweg:

vanuit je bloed naar je botten

Stap 1
Als je actief en voldoende in beweging bent geweest, signaleren je botten de krachten die erop werken. Er gaat dan een signaal uit met het verzoek: ‘bouwstoffen aanvoeren!’ Let op: als je niet in beweging bent, is er nauwelijks vraag naar bouwstoffen en worden die ongebruikt via de nieren en urine afgevoerd – ook weer de toiletpot in.
Stap 2
De vraag naar bouwstoffen vanuit de botten is het signaal voor calcium om daarnaartoe op weg te gaan. Onderweg zal het zich verbinden met andere benodigde bouwstoffen – zoals fosfaat – om uiteindelijk als calciumverbinding met de fraaie naam ‘hydroxyapatiet’ in je botten terecht te komen. Daar zorgt het voor extra versteviging op plaatsen waar dat nodig blijkt te zijn. Om calcium op de juiste plaats te krijgen, helpt vitamine K. Het verdient daarom aanbeveling om regelmatig groene groenten, kaas en kwark – allemaal goede bronnen van vitamine K – op het menu te hebben. Supplementen met vitamine K kun je beter alleen na overleg met je arts gebruiken, omdat ze kunnen interfereren met bloedverdunnende medicijnen.

Tijd voor een aantal belangrijke conclusies:
1. Om calcium op te nemen, heeft je lichaam absoluut vitamine D nodig. Zonder vitamine D komt er weinig calcium in je bloedbaan.
2. Je lichaam heeft slechts een beperkte capaciteit om calcium uit de darmen in je bloed te brengen. Het heeft dus geen zin om te veel calcium in te nemen: genoeg is genoeg.
3. Zonder beweging en belasting van je botten is er weinig of geen vraag naar bouwstoffen. In die gevallen worden deze dus weer voor het grootste gedeelte ongebruikt afgevoerd.
4. Vitamine K heeft een belangrijke taak in het calciumproces in je lichaam. Het hele proces start dus bij belasting van je botten: daarmee ontstaat er vraag naar bouwstoffen zoals calcium en worden deze vervolgens opgenomen. De capaciteit van je lichaamsfuncties is echter wel beperkt. Per dag kan ongeveer 200 milligram worden verwerkt in je bloedbaan. Om deze hoeveelheid uit de darm op te nemen en te verwerken, moet ongeveer 1000 milligram calcium via het maagdarmstelsel worden aangeboden, met behulp van voeding of supplementen.

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Bot in Balans. Het kwartaal magazine van de Osteoporose Vereniging. Mocht u meer willen weten kijk dan op www.osteoporosevereniging.nl.

Multimag Comments

We love comments

1 Comment

  1. Reply november 08, 13:36 #1 LuanaHooft

    Iklasergens datcalcium hartproblemen kan geven
    Nu ben ik bang om de biovital Calcium 720 in te nemen
    Ik ben 87 jaar 48 kio en heb forse kalkarliude scholise
    Nooit gerookt of alcohol

    Vroeger ballerina .
    Een meter 57 klein.of groot en 48 kilo mijn gewicht is mijn hele keven altijd 45 kilo geweest
    Maar wel heb ik een gevoelige slokdarm …en dus is het nu wel? Vestandig om Bio vital caliummet magnesieum in te nemen ? Ik neem ook vit D en mijn bloedwaardes waren allemaal goed ook calciuem
    Ben schilderes en werkt veel met mijn Atrosehanden grote schilderijen
    Maar ik ben bang om iets te gaan slikken waar ik mischien meer last dan baat van heb
    Svp Kan u mij Raad geven?
    Bij voor baat dank
    LUANA HOOFT
    023 5240736
    SWEETLUANA23@GMAIL