Eerste hulp bij vergeetachtigheid

Eerste hulp bij vergeetachtigheid

We vergeten allemaal wel eens iets. Namen, hoe heet zij ook alweer? Dingen, waar heb ik mijn sleutels toch neergelegd? Of u staat in de badkamer of keuken en ineens weet u niet meer waarom u daar ook alweer bent. Minder leuk is het als u uw medicijnen vergeet.

 

Wat kunt u zelf doen of veranderen aan vergeetachtigheid en waarbij kunnen hulpmiddelen u ondersteunen? EHBO bij vergeetachtigheid: aandacht, geheugentraining, geheugensteuntjes en hulpmiddelen om afspraken te onthouden, sleutels terug te vinden, medicijnen te nemen en bij de tijd te blijven. Maakt u zich echt zorgen? Doe een geheugentest of maak een afspraak met uw huisarts.

Aandacht

Kleine veranderingen in uw gedrag, doen en laten helpen echt bij ‘niet meer vergeten’. Leer uzelf aan om alles wat u doet, bewust en met de volle aandacht te doen. Benoem wat u doet, hardop of in uw hoofd. ‘Ik doe nu het gas uit’, ‘ik draai nu de deur op slot’. Het duurt even voordat de gewoonte ingesleten is, maar dan vergeet u minder, en hoeft u minder te zoeken. Wat ook helpt? Kies een vaste plek voor dingen, zoals de bril op het tafeltje naast de bank. Als u naar de keuken loopt, legt u eerst uw bril in de brillenkoker en staat dan op. Het nadeel is, als u hier heel goed in bent, én toch een keer met de bril op ergens heen loopt en deze neerlegt, u echt geen flauw idee heeft waar u deze heeft gelaten. Misschien toch maar aan een touwtje?

Geheugentraining

Net als spieren kunt u uw geheugen trainen. Doorbreek uw vaste routines: u traint ongemerkt uw geheugen als u nieuwe dingen leert, mensen ontmoet en eropuit gaat. Wilt u alle drie? Meldt u bijvoorbeeld aan voor een cursus geheugentraining in het buurthuis.
Met gezelschapsspelletjes en geheugenspelletjes zet u uw hersenen aan het werk. Er zijn bordspelen zoals memory en scrabble en denkspelletjes zoals puzzelen, dammen, schaken. En er zijn veel apps en online spelletjes te vinden op internet. Zet u deze op uw mobiele telefoon, dan heeft u ze altijd bij de hand. Beetje sporten, bewegen, wandelen, goed slapen, gezond eten en sociaal actief blijven is ook heel goed voor uw geheugen.

Geheugensteuntjes

De Hulpmiddelenwijzer heeft informatie over verschillende handige geheugensteuntjes die u kunnen helpen bij:

 

• Afspraken U kunt voor het onthouden van afspraken een agenda of organizer gebruiken. Een papieren versie of op uw mobiele telefoon. Belangrijk is om steeds maar weer (consequent) de afspraken meteen te noteren. Er zijn agendatrainingen om op een handige manier gebruik te leren maken van een agenda. Planborden of kalenders zorgen voor structuur, tijdsbesef en overzicht. Ze zijn er in verschillende soorten en maten, met of zonder plaatjes. Als u deze op een plaats hangt waar u vaak langsloopt, ziet u welke afspraken u de komende tijd hebt. Een briefje op de koelkast helpt natuurlijk ook om een belangrijke afspraak niet te vergeten.

 

• Sleutels Een bos vol sleutels, maar welke sleutel past op dit slot? Maak het uzelf makkelijk: kies een andere kleur sleutel of een gekleurd sleutelhoesje (sleutelkap). Tip: breng dezelfde kleur aan bij het slot, bijvoorbeeld met gekleurd tape of nagellak. Bent u de hele sleutelbos kwijt? Dan helpt een elektronische sleutelvinder. U plaatst een sticker op de sleutelbos of op uw afstandsbediening, brillendoos en portemonnee. Wanneer u uw sleutelbos kwijt bent, drukt u op de sleutelvinder en volgt het signaal. Met een geheugensteuntje in de gang gaat u niet zonder uw sleutels of portemonnee de deur uit. Ze geven een (gesproken) signaal als u zonder uw belangrijke spullen naar buiten dreigt te gaan.

 

• Medicijnen Er zijn veel hulpmiddelen om te voorkomen dat u uw medicijnen vergeet in te nemen. In een medicijndoos kunt u per dag of dagdeel de medicijnen verdelen. Als een vakje leeg is weet u ook dat u het medicijn hebt ingenomen. Medicijndispensers bieden automatisch op de juiste momenten een zakje pillen aan in de goede samenstelling en dosering. Ze geven ook een signaal, zodat u niet vergeet pillen in te nemen. Er zijn ook apps en medicijnhorloges die u een seintje geven als u een medicijn moet innemen. Op Hulpmiddelenwijzer.nl vindt u onder de activiteit medicijnen nemen diverse (andere) hulpmiddelen en tips.

 

• Afvinklijstje Heeft u moeite om te onthouden of u alle taken of stappen heeft gedaan? Gebruik een checklist of afvinklijstje. U volgt het lijstje en controleert zo of u alles heeft gedaan wat nodig is.

 

• Tijd en dag Als u niet meer werkt, en wat minder actief bent, lijken de dagen op elkaar en u raakt misschien het gevoel van tijd een beetje kwijt. Geheugenklokken helpen om grip te houden op de tijd en de dag. Ze bestaan in verschillende vormen: klokken, horloges en timers. Maar ook hier kan een agenda of planbord ondersteuning bieden.

Geheugentest

Maakt u zich zorgen over uw vergeetachtigheid dan kunt u een geheugentest doen op de website van Alzheimer Nederland. Na de test weet u hoe het met uw geheugen is gesteld. Wilt u daarna een uitgebreide alzheimer test of dementie test doen, dan kunt u hiervoor bij uw huisarts terecht. Misschien twijfelt u of wilt u eerst zelf op onderzoek uit? Op thuisarts.nl staat een keuzehulp: wel of geen onderzoek naar dementie. De keuzehulp helpt u en uw naasten om na te denken over uw wensen, behoeften en voorkeuren. Zo bent u goed voorbereid op een gesprek met de huisarts over verder onderzoek naar dementie.

 

Wilt u meer weten over de genoemde hulpmiddelen of zoekt u hulp(middelen) bij een bepaalde activiteit of situatie? Heeft u vragen, opmerkingen of tips? Bezoek de Vilans Hulpmiddelenwijzer.

 

Dit artikel is geschreven door Annemiek Koning, Vilans Hulpmiddelenwijzer.

 

De Vilans Hulpmiddelenwijzer ontvangt subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en wordt uitgevoerd door Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg en ondersteuning. De Hulpmiddelenwijzer is openbaar en door iedereen te raadplegen: van eindgebruiker tot zorgprofessional.

 

 

Vilans
 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Nog geen reacties! Schrijf als eerste een reactie reageer op dit artikel!