Gezond eten tegen diabetes

Gezond eten tegen diabetes

Iedereen weet het: gezond eten is belangrijk. Het helpt ook om diabetes type 2 te voorkomen of beter in de hand te houden. Maar waarom is dat, en hoe eet je gezond?

 

Steeds meer mensen krijgen diabetes type 2. Een van de dingen die je kans daarop vergroten is simpelweg een hogere leeftijd. Maar gezond eten helpt de kans op diabetes te verkleinen of de ziekte uit te stellen. En om gezonder te blijven als je het al hebt.

Voeding en diabetes

Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline, een onmisbaar hormoon voor de suikerstofwisseling. Daardoor loopt de bloedsuiker steeds hoger op. Bloedsuiker maakt het lichaam van koolhydraten, dus van zetmeel en suiker. Ze zitten bijvoorbeeld in brood, melk, pasta, rijst en aardappels. Dus wat je eet en drinkt heeft veel invloed op je bloedsuiker.

gezond_eten_diabetesSoorten koolhydraten

Koolhydraten zijn belangrijk als bron van energie. Het soort koolhydraten maakt wel veel uit. ‘Snelle’ koolhydraten gaan snel je bloed in en zijn daarom ongezonder. Bijvoorbeeld suiker, wit brood en aardappelpuree maar ook vruchtensap. ‘Langzame’ koolhydraten zijn beter voor de bloedsuiker, bijvoorbeeld appel,
volkorenbrood, zilvervliesrijst en peulvruchten.

Mediterraans eten

Het traditionele mediterrane voedingspatroon is het beste voor mensen met diabetes type 2 en voor wie het wil voorkomen. Het houdt de bloedsuiker stabieler en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Geen pizza en pasta’s, maar maaltijden met veel verse groenten en fruit, peulvruchten zoals bruine bonen en linzen, olijfolie, noten, zaden, vis, kip, volkorenproducten, en met mate rood vlees en melkproducten.

Gewoonten doorbreken

Het is een uitdaging om anders te gaan eten. In onze gewoonten en dagelijkse omgeving zit veel ongezond lekkers,
altijd en overal zijn er verleidingen. Het scheelt al om je ervan bewust te zijn, en bijvoorbeeld zelf alternatieven te plannen zoals een handje noten of fruit als tussendoortje. Probeer ook eens te lunchen met groenten erbij.

Tips

Bent u te zwaar, hebt u nog geen diabetes maar wel licht verhoogde bloedsuikers? Of hebt u al diabetes? Dit zijn voedingstips voor een betere gezondheid en bloedsuikerspiegel:
• veel groenten en fruit
• zo min mogelijk bewerkt vlees, zoals worst en vleeswaren
• meer gevogelte dan ‘rood vlees’ van rund en varken
• volkoren-varianten van brood, rijst en pasta
• zo min mogelijk producten van wit meel
• overdrijf niet met koolhydraten (zetmeel)
• eet vaker peulvruchten in plaats van rijst of puree
• eet een paar keer per week vis
• dagelijks een handje ongezouten noten
• snoep en snack zo min mogelijk
• liefst geen alcohol, en anders niet meer dan een glas
• zo min mogelijk dranken met suiker, zoals frisdrank of vruchtensap
• goed ontbijten is ook belangrijk voor de bloedsuiker overdag
• door beweging verwerkt het lichaam makkelijker suiker en daalt de bloedsuikerspiegel

 

Het Diabetes Fonds wil een gezond leven voor iedereen, zonder diabetes en de complicaties ervan. Daarvoor financiert het fonds wetenschappelijk onderzoek en zet zich in om gezonde keuzes makkelijker te maken.

 

Meer over diabetes, tips over eten en recepten: www.diabetesfonds.nl.

 

 

diabetes-fonds-logo

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie