Het grote belang van KRACHTTRAINING

Het grote belang van KRACHTTRAINING

Er is bekend dat de “jongere ouderen” met een goed krachttrainingsprogramma sterker kunnen worden dan in hun jeugd. Zelfs wanneer ze in hun jeugd niet of veel minder aan krachttraining hebben gedaan. Een preventief krachttrainingsprogramma kan een groot verschil uitmaken voor het handhaven van de spierkracht, dat zo belangrijk is voor de kwaliteit van leven. Daarnaast zijn er bij verschillende ziektes specifieke gunstige effecten bekend, zoals bij suikerziekte, botontkalking en allerlei aandoeningen van het bewegingsapparaat.

Krachttraining is onmisbaar

Krachttraining kan juist ook voor ouderen een aanzienlijke gezondheidswinst opleveren. Gezien de voortgaande vergrijzing van de bevolking en de uit de hand lopende kosten van onze gezondheidszorg is dat een belangrijk gegeven. OriGENE stelt al vele jaren dat krachttraining een must is. Het niet of verkeerd gebruik van het bewegingsapparaat als belangrijke oorzaak van lichamelijke, en daarmee ook van geestelijke klachten, is een belangrijk onderdeel binnen de OriGENE-filosofie. Ook overheidsinstanties als het RIVM en de Gezondheidsraad zien dat eindelijk in en adviseren iedereen, uiteraard afhankelijk van ieders persoonlijke situatie, aan krachttraining te gaan doen.

OrigeneTraning en anatomie

Als je ouder wordt, worden de spieren minder sterk. Dat komt grotendeels doordat we ze veel minder gaan gebruiken. Dit resulteert in het algemeen in 1% verlies van spierkracht per jaar na de 30 jaar. Bij oudere mensen treedt sarcopenie op, dit is een verlies in spiermassa dat samenhangt met de hogere leeftijd. Na onderzoek bleek dat ouderen vóór het begin van een trainingsprogramma een krachtafname was waargenomen tot circa 30% ten opzichte van de kracht van jongere mensen. Vervolgens werd waargenomen dat na het trainingsprogramma de kracht bij die ouderen was toegenomen tot 60% of meer van de kracht van jongeren. Dat maakt het verschil tussen wél of niet uit een stoel of van het toilet kunnen opstaan. Deze grote krachtstoename moet te maken hebben met een optimaal benutten van de capaciteit tot krachtstoename (hypertrofie) van de spiervezels die worden verzorgd door de overblijvende, niet verloren gegane zenuwcellen.

Krachttrainning als probleemoplosser

Functionele krachttraining kan bij veel aspecten zeer behulpzaam zijn. In het algemeen zijn de medische risico’s van krachttraining niet groot. Uiteraard moeten in een medische screening onacceptabele risico’s worden uitgesloten.

Rugklachten

De OriGENE-rugtherapie is mede gebaseerd op bovenstaande uitgangspunten. Het is een doelmatige, veilige behandelmethode en is vaak succesvol bij rug- en/of nekklachten, ook als u geen baat heeft gehad bij andere, gangbare therapieën. OriGENE richt zich op de oorzaken en niet op de symptomen. Het helpt de functie van uw rug en/of nek te verbeteren en pijn en beperkingen te verminderen. Kijk op www.origene.nl voor meer informatie.

 

Frank Bertina, sportarts

 

 

Origene

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie