

Huidfonds steekt Huid Allergie Keurmerk in nieuw jasje
In Nederland hebben ruim 2 miljoen mensen last van een gevoelige huid. 1,3 miljoen van hen hebben een chronische huidaandoening. Het is dan niet altijd gemakkelijk om cosmeticaproducten te vinden die rekening houden met de huid die extra aandacht nodig heeft. Voor deze mensen kan het Huid Allergie Keurmerk uitkomst bieden.
Het Huid Allergie Keurmerk controleert de ingrediënten van cosmetica en was- & reinigingsmiddelen op de aanwezigheid van allergenen. Als een product voldoet aan de criteria, dan mag het het keurmerk dragen. Zo is voor de consument herkenbaar welke producten rekening houden met de gevoelige huid.
Opgefrist
Het Huid Allergie Keurmerk is opgericht in 2003 op initiatief van het Huidfonds. Wat dat betreft dus niets nieuws onder de zon. Wel nieuw is de look en feel van het keurmerk. Bing Thio, voorzitter van het Keurmerk: “Met het nieuwe uiterlijk willen we een duidelijker onderscheidend gezicht naar buiten toe uitdragen, meer onafhankelijk van het Huidfonds. Jantine van ’t Klooster, directeur van het Huidfonds beaamt dit. “Het keurmerk is een onafhankelijke organisatie, dus dat moet je dan ook laten zien.” Het Huidfonds blijft wel als toezichthouder betrokken bij het keurmerk.
Soort producten
Het soort producten dat in aanmerking komt voor het keurmerk, is breder dan huidverzorging. Anke van den Berg, secretaris van het keurmerk zegt hierover: “Je kunt ook denken aan zonnebrandmiddelen, scheerschuim, deodoranten en menstruatiemiddelen. Al deze producten maken natuurlijk contract met de huid.”
Klok is een van de merken die al jaren in het bezit is van het Huid Allergie Keurmerk. De fabrikant van was- en reinigingsmiddelen ziet in het keurmerk vooral een voordeel voor de consument: “Het maakt winkelen voor iemand met een allergie een stuk gemakkelijker.” Ook dermatoloog Marjolein Leenarts van huidverzorgingsproductenlijn Drs. Leenarts ziet het belang van het keurmerk: “Voor mij als dermatoloog is het erg belangrijk dat er duidelijkheid is bij welke producten de kans op een huidallergie minimaal is. Ik ben daarom trots dat ik al vanaf het begin als een van de eersten dit keurmerk draag.”
Sinds maart 2016 zijn ook bepaalde producten van de Etos voorzien van het Huid Allergie Keurmerk. Walter de Winter, categoriemanager bij de drogisterijketen: “Wij vinden het erg belangrijk dat consumenten met een huidallergie gezichtverzorgingsproducten kunnen kopen tegen een betaalbare prijs. We zijn dan ook blij drager van het keurmerk te zijn.”
Volgende stap
In de nabije toekomst wil het keurmerk meer naamsbekendheid krijgen. Anke van den Berg: “Hoe meer producten het keurmerk dragen, hoe gemakkelijker het voor de consument wordt om te kiezen voor producten die rekening houden met de huid die extra aandacht nodig heeft. Naamsbekendheid en herkenbaarheid, daar gaan we voor.”