Met Anne heeft u altijd een vertrouwd gezicht in huis

Met Anne heeft u altijd een vertrouwd gezicht in huis

Het digitale zelfhulpplatform ‘Anne’ is een belangrijke ruggensteun voor ouderen, die zelfstandig willen blijven. Volgens Annemarie Johannes, bedenker van de ‘Anne’ en directeur van Anne4Care, kan ‘Anne’ een steun en toeverlaat zijn voor ouderen. Wat zij belangrijk vond toen ‘Anne’ werd ontworpen, is dat het ‘geen kinderachtig dingetje’ moest zijn. “Ouderen van nu hebben ervoor gezorgd, dat we kunnen leven zoals we nu leven. Anne moet ze helpen om dingen zelf te blijven doen. Om weer de regie terug te nemen, zonder te veel van anderen afhankelijk te zijn.”

 

‘Anne’ kan als virtueel maatje uitkomst bieden voor mensen die door de noodgedwongen veel thuis zitten. ‘Anne’ is geen levensecht persoon, maar een avatar, een digitale persoonlijkheid die volgens bedenker Annemarie Johannes het best te vergelijken is met een tekenfilmpersonage. “In avatar ‘Anne’ zitten 1600 plaatjes. Het karakter is gemaakt zoals in een Disney-film, daarmee krijg je een heel menselijk effect.” Vanzelfsprekend is ‘Anne’ eenvoudig in gebruik. “Dit vinden we belangrijk, want ‘Anne’ moet voor iedereen toegankelijk zijn”, aldus Annemarie. ‘Anne’ heeft ook een zogenaamd dashboard voor mantelzorgers, zodat zij op afstand op een eenvoudige manier aanvullende zorg kunnen verlenen.

anneEigenwaarde houden

Zelfstandig blijven, eigenwaarde houden en regie terugkrijgen, zijn voor Annemarie Johannes belangrijke drijfveren geweest om ‘Anne’ te ontwikkelen. Dat deed ze in 2012 toen haar eigen vader een hersenbloeding kreeg. “Mijn vader zat in een revalidatiecentrum. Hij was z’n hele leven notaris geweest. Hij vond het heerlijk om met mensen te kletsen en de krant te lezen. Maar dat ging allemaal niet meer. Als ik bij hem kwam, vertelde hij dat moest sjoelen, en vlaggetjes had geplakt voor de Italiaanse week. Hij vond het vreselijk, zo vreselijk dat ik hem op een dag huilend aantrof.” Wat Annemarie Johannes vooral confronterend vond, was dat ze zich toen pas realiseerde dat ze nooit had gevraagd: wat wil jij eigenlijk? Haar vader wilde de krant lezen, weer gesprekken kunnen voeren en vooral niet iedereen de hele tijd om van alles hoeven te vragen.

Een ‘levende’, pratende vriendin

‘Anne’ helpt als avatar bij beeldbellen. Maar ze reageert ook op spraak: ze praat terug als iemand iets vraagt, luistert naar wat mensen zeggen en voert taken uit. Zo is ze bijvoorbeeld een ‘levende’, pratende agenda, die mensen eraan herinnert dat ze hun medicatie moeten innemen. Maar ze kan mensen ook aansporen om iemand te bellen, op tijd te eten en drinken, een spelletje te spelen, foto’s te bekijken of motiveren om te gaan bewegen. “Ik heb gezien wat ‘Anne’ voor mensen kan betekenen, mensen hebben hun waardigheid teruggekregen. En taal is geen barrière, want zij spreekt meerdere talen.”

Isolement doorbreken en dagstructuur bieden met Anne

Inmiddels is ‘Anne’ op veel plaatsen in gebruik. De ervaringen van iedere gebruiker, worden steeds weer verwerkt om ‘Anne’ nog beter te maken. “Voor ons staat als een paal boven water, dat ‘Anne’ mensen echt helpt om het isolement te doorbreken. Daarnaast biedt het de gebruikers een goede dagstructuur.” Daarbij zijn een aantal elementen van ‘Anne’ het meest dienstbaar voor ouderen. “Met name de herinneringen voor afspraken en hulp bij medicijngebruik blijken zeer nuttig.” Maar wellicht belangrijker is de steun die ‘Anne’ biedt om met beeldbellen contact met de familie en mantelzorgers te houden. “Zeker in deze tijd van Corona en beperkt sociaal contact, helpt dit de mensen echt om uit hun isolement te komen.” Zo is Anne ook behulpzaam gebleken voor mantelzorgers, die ook op afstand extra contact kunnen hebben. En mochten de naasten zich zorgen maken of voldoende wordt gedronken en gegeten? Als het heel warm is, herinnert ‘Anne’ ook om goed en regelmatig te blijven drinken.

Internationale studies

De eerste virtuele stapjes van ‘Anne’ werden in 2012 gezet, in 2014 ging ze als virtuele assistent echt zorg verlenen. Er zijn in Europees verband meerdere gebruikers studies gedaan naar de werking. Op basis van die onderzoeken, onder andere door Ihomelab, ZonMw, Healthvalley, Saxion en CWZ, is de virtuele assistent steeds verbeterd en doorontwikkeld. “Anne is nu ‘aan het werk’ bij mensen in Italië, Zwitserland, Luxemburg, Duitsland, België, Polen, Roemenië en Nederland. De internationale ervaring van ‘Anne’, maakt de toepassing ook bijzonder geschikt om in te zetten voor migrantenouderen. “Eigenlijk is het heel logisch, taal is geen barrière.”

anneKoudwatervrees e-health

Dat ‘Anne’ een rol kan spelen voor ouderen nu zij, ook gedwongen door de coronamaatregelen, meer thuis moeten blijven, daar is Annemarie Johannes van overtuigd. De omstandigheden zijn vreselijk, vindt ze, maar de crisis biedt helaas ook kansen. Corona helpt om sneller acceptatie te vinden voor dit soort nieuwe digitale toepassingen. “Alles aan ‘Anne’ is uitgebreid onderzocht, we hebben alles gemaakt zoals de gebruikers dat wilden. ‘Anne’ kent andere culturen, spreekt alle talen, maar de grootste hobbel is acceptatie van deze nieuwe technologie. Dat zie je bij alle e-health in het algemeen: het is nieuw voor mensen, dus dat vraagt aandacht, interesse en energie.”

Meer informatie of interesse?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden om de virtuele assistent in te zetten? Bekijk dan ook zeker even onze website: https://anne4care.nl.
Mocht u nog aanvullende vragen hebben, stuur dan gerust een mail via: info@anne4care.nl.
Of bel ons. Telefoonnummer: +31 (0)575 787 424 (alleen tijdens kantoortijden)

 

 

Anne Care

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie