Op pad met  Het Nationaal Ouderenfonds

Op pad met Het Nationaal Ouderenfonds

Hebt u last van lentekriebels en wilt u lekker op pad, maar weet u niet hoe? Het Nationaal Ouderenfonds maakt dagelijkse dingen als boodschappen doen of met een uitje meegaan weer toegankelijk voor ouderen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn of weinig aanspraak hebben. De BoodschappenPlusBus haalt en brengt u naar een uitje of om gezellig samen boodschappen te doen.

 

In dit artikel leest u meer over de BoodschappenPlusBus, maar ook over de OuderenOmbudsman en een van de kwesties die momenteel de aandacht vraagt bij de OuderenOmbudsman: het levenstestament. Dit is een document waarin ouderen belangrijke zaken die tijdens het leven spelen, bij de notaris kunnen vastleggen.

seniorenwijzer_voorjaar_2015_afbeelding_4Met de BoodschappenPlusBus eropuit!

Samen boodschappen doen of een uitstapje maken onder begeleiding van vrijwilligers. De BoodschappenPlusBus van het Nationaal Ouderenfonds rijdt in 70 plaatsen in Nederland. U kunt bijvoorbeeld naar de (super)markt, het tuincentrum, het museum of naar het strand. De BoodschappenPlusBus is er voor iedereen vanaf 55 jaar.

 

Mevrouw Snel (84 jaar) uit Doorn vertelt:
“Ik ben slecht ter been en mijn familie woont ver weg. Met de Boodschap-penPlusBus kom ik eindelijk weer eens buiten de deur en onder de mensen, anders had ik alleen gezeten. Mensen die ik via de BoodschappenPlusBus heb leren kennen, heb ik zelfs al op bezoek gehad.” In de BoodschappenPlusBus is er ruimte voor uw rollator en in sommige bussen ook voor uw rolstoel. De bus rijdt bijna iedere dag, haalt u op en brengt u thuis.

De OuderenOmbudsman: geen vraag of onderwerp te gek

De OuderenOmbudsman van het Nationaal Ouderenfonds is een dienst, een onafhankelijke vraagbaak speciaal voor ouderen. De gedreven vrijwilligers van de OuderenOmbudsman zitten dagelijks klaar om de telefoon aan te nemen en ouderen soms letterlijk op weg te helpen. Maar ook via internet kunnen vragen worden gesteld. Bovendien geeft de website van de OuderenOmbudsman up-to-date informatie over allerhande kwesties. De meest uiteenlopende onderwerpen komen aan bod: wonen, zorg, welzijn of mobiliteit, maar ook geldzaken. Geen vraag is te gek. En als de vrijwilligers van de OuderenOmbudsman het niet weten, dan weten ze in ieder geval waar u moet zijn voor een passende oplossing, of ze gaan er alsnog zelf naar op zoek.

 

De OuderenOmbudsman is er niet alleen om de weg te wijzen. Er is ook aandacht voor nijpende ouderenkwesties of thema’s die maatschappelijke of politieke aandacht verdienen. De OuderenOmbudsman behartigt de belangen van ouderen en schuwt daarbij niet om de politiek of de pers te infor-meren of op andere manieren in actie te komen. Het levenstestament Een van die belangrijke thema’s die de OuderenOmbudsman aan de orde stelt is het zogenaamde levenstestament. Vooral ouderen laten vaker bij een notaris vastleggen wie hun financiële belangen mag behartigen als zij daar zelf niet meer toe in staat zijn door bijvoorbeeld dementie. De Ouderenombudsman moedigt het gebruik van dit levenstestament aan. Jan Romme, de OuderenOmbudsman ‘in persoon’ benadrukt het belang van een levenstestament: “Het is heel belangrijk dat je vooraf dichttimmert wat er met je geld gebeurt als je nog leeft maar het zelf niet meer kan regelen. Het levenstestament is niet alleen te gebruiken voor het regelen van de geldzaken, maar je kunt er ook in vastleggen of je wel of niet wilt worden behandeld bij ziekte, wat je wensen zijn ten aanzien van je levenseinde. Ook andere praktische zaken kunnen ermee worden geregeld, zoals wie er voor je hond gaat zorgen als je die zelf niet meer uit kunt laten.

 

Meer informatie kunt u vinden op www.ouderenombudsman.nl.

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie