Slechthorenheid van NVVS

Slechthorenheid van NVVS

Er zijn op dit moment ruim 1,5 miljoen Nederlanders met een hoorprobleem. Er zijn vele vormen van slechthorendheid en (naast schade door lawaai) vele verschillende oorzaken. Slechthorendheid kan aangeboren zijn, maar ook tijdens of na de geboorte ontstaan. Ouderdom, erfelijkheid, gehoorschade of een oorontsteking: slechthorendheid heeft vaak, maar niet altijd, een aanwijsbare oorzaak. Ook de mate van slechthorendheid kan verschillen. Belangrijk is dat u er snel bij bent en actie onderneemt.

Wat kunt u doen als uw gehoor minder wordt?

Een hoortoestel helpt als uw gehoor verminderd is – dat zullen vele mensen beamen die een verminder gehoor hebben. Maar ook mèt een hoortoestel hoort u nog niet alles zoals goedhorenden. In rumoerige omstandigheden hoort een hoortoestelgebruiker vaak ‘teveel’, is een frequent geuite klacht. Vermoeidheid is daarnaast een veelgehoord probleem. Want het goed kunnen verstaan vraagt extra inspanning.

Omgaan met gehoorverlies

Heeft u (net) van een specialist te horen gekregen dat u of uw partner gehoorverlies heeft? Dan zit u vast met tal van vragen. Wat gaat dit betekenen voor de werksituatie of het privéleven? Wellicht bent u door de specialist al aan het denken gezet over een hoortoestel en/of eventuele andere hoorhulpmiddelen. Dat brengt ook vragen met zich mee als: Wat past bij mijn gehoorverlies? En hoe zal mijn omgeving reageren als ik hoortoestellen ga dragen?

 

Misschien krijgt u ondertussen praktische vragen en persoonlijke kwesties waar uw medisch specialist u niet bij kan helpen. Andere slechthorenden zouden dat misschien wel kunnen. Via de NVVS (Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden) kunt u veel informatie krijgen en ook online in contact komen met andere slechthorenden, bijvoorbeeld via het forum (www.nvvs.nl/forum) of door vrijwilligerswerk voor de NVVS.

seniorenwijzer_herfst_2014_afbeelding_9_smallHoorhulpmiddelen

Hoortoestellen zijn niet de enige hulpmiddelen bij gehoorverlies. Op www.hoorwijzer.nl vindt u meer informatie over hoorhulpmiddelen en bijvoorbeeld wek- en waarschuwingssystemen en communicatieaccessoires. Joop Beelen, directeur van de NVVS: ,,We informeren en adviseren. Een belangrijk onderdeel op Hoorwijzer.nl is dat mensen ervaringen kunnen uitwisselen. Ervaringen die anderen kunnen meenemen bij het kiezen van audicien, hoortoestel en zorgverzekering.’’

 

Sinds 1 januari 2013 gelden nieuwe vergoedings- en voorschrijfregels voor hoorhulpmiddelen. Dit systeem werkt met categorieën: u krijgt een eenvoudig hoortoestel waar dat voor u toereikend is, maar u heeft recht op een geavanceerd hoortoestel als dat nodig is. Over de wijze waarop het systeem uitgewerkt is door zorgverzekeraars, en met name over de lage budgetten die verzekeraars hanteren richting audiciens bij de inkoop van hoorzorg, maakt de NVVS zich in toe-nemende mate zorgen (zie ook de uitzending van Kassa van 12 oktober 2013, te bekijken via www.uitzendinggemist.nl.

 

Joop Beelen: “Om de kansen te verzilveren die dit nieuwe systeem wel degelijk biedt aan slechthorenden, moeten verzekeraars, audiciens en hoortoestel-industrie nu snel constructief gaan samenwerken.”

 

Meer informatie over de vergoedingen van hoorhulpmiddelen leest u op Hoorwijzer.nl. Daar vindt u ook een meldpunt voor klachten over dit systeem en een handig stappenplan voor de aanschaf van een hoortoestel.

Praktische tips

1) Twijfelt u aan uw gehoor, maar is de stap naar een arts of audicien nog te groot? Test uw gehoor thuis via www.hoortest.nl.
2) Plotseling last van een verslechterd gehoor? Raadpleeg eerst uw huisarts. Soms wordt een hoor-probleem veroorzaakt door een simpele verstopping die snel kan worden verholpen. Eventueel kan uw huisarts doorverwijzen naar een kno-arts. Zie ook www.nvvs.nl en www.kno.nl.
3) Onderneem actie als u gebaat bent bij een hoortoestel. Uw hersenen moeten zich instellen op het ‘nieuwe geluid’ dat u met een hoortoestel waarneemt. Hoe eerder u daarmee begint, hoe meer profijt u ervan hebt.

Op www.hoorwijzer.nl vind u alles over hoortoestellen.

NVVS

Al meer dan 100 jaar is de NVVS in actie voor slechthorenden in Nederland en ook voor mensen met oorsuizen (tinnitus), overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis), een brughoektumor, de ziekte van Ménière (draaiduizelingen) of met implantaten zoals een cochleair implantaat. De NVVS wil de positie van mensen met welk hoorprobleem verbeteren en zorgen dat er een goed en genuanceerd beeld ontstaat over het leven met een hooraandoening. Meer informatie kunt u vinden op de website www.nvvs.nl.

Reacties

Wij horen graag van u

4 Comments

  1. Reply oktober 07, 20:29 #1 George Steijn

    Hallo, ik draag al meer dan 60 jaar gehoorapp. Om de vijf jaar werden ze vernieuwd, de laatste jaren moest ik ‘n eigen bijdrage betalen. Nu zijn weer 5jaar voorbij en zou dan nieuwe krijgen, maar nu worden deze hoorapp. niet meer vergoed, het gaat om hoorapp. van Phonak Ventura, omdat ik aan de grens zit van hoge slechthorendheid. Ik ben verzekerd bij Menzis, mijn audicien zegt dus dat Menzis deze niet vergoed. Dan heb ik nu ‘n financieel probleem, want dan heb je ‘t over 3500 euro.
    Mijn vraag hoe moet ik nu verder……

  2. Reply oktober 21, 13:57 #2 Hensen

    Beste meneer

    Hartelijk dank voor uw e-mail. Goed dat u deze vraag stelt. Graag geef ik u meer informatie.

    De vergoeding van hoortoestellen is afhankelijk welke categorie hoortoestellen u nodig heeft en naar welke audicien u bent geweest. De vergoeding van een gecontracteerde audicien is bijvoorbeeld hoger dan de vergoeding van een niet gecontracteerde audicien.

    Meer informatie over de vergoeding van hoortoestellen vindt u op http://www.menzis.nl/gehoor. Wanneer u naar een niet gecontracteerde audicien gaat, moet deze altijd van te voren toestemming aanvragen door middel van een aanvraagformulier, audiogram en een ondertekende gezondheidsverklaring.

    Ik raad u aan om contact met Menzis op te nemen zodat zij u meer informatie kunnen geven. We zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 19.00 uur op telefoonnummer 088 222 4040.

    Ik wens u een prettige dag

  3. Reply december 21, 15:22 #3 Bert van de Bunte

    Van de Bunte
    Ben al geruime tijd op zoek naar een Phonak Super Front PP-C-2.
    Ik kan niet met een digitaal apparaat overweg.
    Wie kan mij uit de nood helpen?
    van de Bunte tel.nr. 0612047370 of mail: bvdbunte@gmail.com

    • Reply januari 04, 13:28 Henk

      Geachte heer van de Bunte
      Inderdaad zijn deze apparaten niet meer op de markt
      U kunt het beste een auduciën in uw plaats benaderen en vragen of het nieuwe apparaat lineair kan worden ingesteld.
      U kan ook contact opnemen met Phonak en uw probleen voorleggen
      Info@phonak.com
      Ik hoop dat ik u van dienst ben geweest en succes met het vinden van de juiste oplossing
      Met vriendelijke groet
      Seniorenwijzer
      Henk