Stel uw vraag over het openbaar vervoer aan een OV-ambassadeur

Stel uw vraag over het openbaar vervoer aan een OV-ambassadeur

Tijdens het inloopspreekuur

 

OV-ambassadeurs organiseren maandelijks inloopspreekuren in verschillende gemeenten in Overijssel, Gelderland en Flevoland. Maar voor wie zijn deze inloopspreekuren eigenlijk bedoeld? En hoe ziet een inloopspreekuur er precies uit? Tom Fest is sinds november 2017 actief als OV-ambassadeur. Hij organiseert regelmatig zo’n inloopspreekuur en vertelt er graag meer over.

 

Een inloopspreekuur is voor iedereen toegankelijk en is bedoeld voor mensen die een specifieke vraag hebben over het openbaar vervoer of weinig ervaring hebben met het reizen met de bus of de trein. Onder het genot van een kopje koffie of thee hebben OV-ambassadeurs uitgebreid de tijd om vragen van bezoekers over het openbaar vervoer te beantwoorden.

OV ambassadeursGeen enkele vraag is te gek

‘’Er lopen senioren binnen met heel veel verschillende soorten vragen op zo’n ochtend of middag. Er is veel veranderd in het openbaar vervoer met de OV-chipkaart, reisproducten, abonnementen, deelvervoer en reisplanners. Daarbij zijn er meerdere regionale vervoerders. Dat roept vragen op. Soms help ik mensen die hun hele leven lang auto hebben gereden, maar nu genoodzaakt zijn om met de bus of de trein te reizen. Een ander voorbeeld is dat ik weleens mensen help die graag een bezoek willen brengen aan een familielid die aan de andere kant van het land woont. Ook komen er regelmatig vragen voorbij over het gebruik van een OV-chipkaart of het afsluiten van een geschikt abonnement’’, vertelt Tom.

 

Volgens Tom heeft het inloopspreekuur een belangrijke meerwaarde ten opzichte van het telefonisch spreekuur. ‘’Ik krijg heel vaak te horen dat bezoekers het persoonlijk contact met ons erg waarderen. Hierdoor kunnen wij beter inschatten of de bezoekers voldoende antwoord hebben gekregen op hun vragen. Op deze manier kunnen wij ze optimaal helpen. Dit aspect mis je tijdens een telefonisch spreekuur,’’ vertelt Tom.

We helpen iedereen graag persoonlijk op weg in het OV

Naast de organisatie van inloopspreekuren vinden er regelmatig telefonische spreekuren, informatiebijeenkomsten en proefreisjes plaats. Tom geeft aan dat een proefreis in veel gevallen de vervolgstap is voor bezoekers van het inloopspreekuur. ‘’Als ik antwoord heb gegeven op alle vragen van de bezoeker en hem of haar de juiste informatie heb meegegeven om te kunnen starten met reizen in het openbaar vervoer stel ik voor om mee te gaan met een proefreisje. Dan gaan we echt aan het werk met de OV-chipkaart op het station en laat ik zien ik zien hoe de automaat werkt voor het bijladen van het saldo op de OV-chipkaart,’’ vertelt Tom.

OV ambassadeursBenieuwd naar een activiteit bij u in de buurt?

‘’Heeft u een vraag over het openbaar vervoer? Dan wil ik u aansporen om eens deel te nemen aan één van onze activiteiten. Mijn collega’s en ik helpen u graag verder op weg, zodat u straks met een zelfverzekerd gevoel zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.’’
– Tom Fest

Meer informatie

www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur

 

OV ambassadeurs

 

 

Tags reizen, uitgaan

Reacties

Wij horen graag van u
Nog geen reacties! Schrijf als eerste een reactie reageer op dit artikel!