Voorkom dat je valt – 5 tips om op de been te blijven

Voorkom dat je valt – 5 tips om op de been te blijven

Op een dag struikel je een keer. Een goede vriendin breekt een heup. De buurman zag die stoeprand niet goed. Vallen: als je ouder wordt, kun je er opeens bang voor zijn. Want het is zo gebeurt, maar herstellen is een langer verhaal. Gelukkig kun je vallen vaak makkelijk voorkomen. 5 tips om op de been te blijven!

vallen1. Lekker eten

De leukste tip eerst: eet lekker en gezond. Dan blijven je botten stevig, de gewrichten soepel en je spierkracht op peil. Veel groente en fruit dus. Maar zeker ook voldoende eiwitten. Want als je ouder wordt neemt je spiermassa af. Dat is helaas niet te voorkomen. Je kunt het proces wel flink vertragen: blijf bewegen en eet voldoende kaas, vis, vlees, ei, vleesvervangers, noten en brood.

En verder:
• Slik extra vitamine D voor sterke botten en spieren.
• Drink genoeg water!
• Wees voorzichtig met alcohol. Want als je ouder wordt, neemt het vochtpercentage in je lichaam af en het vetpercentage toe. Als je een glaasje drinkt, krijg je hierdoor een hoger gehalte aan alcohol in je lichaam. Bovendien gaat de afbraak en de afvoer van alcohol trager.

2. Train evenwicht en spierkracht

Je voelt je zekerder en valt minder snel als je een goed evenwicht en genoeg kracht in je spieren hebt. Dit kun je gemakkelijk thuis trainen! Ga voor een beetje uitdaging om resultaat te bereiken.

• Ga ‘s ochtends bij het aankleden 5 keer op uw tenen staan.
• Sta op uit uw stoel zonder handen. Doe dit 5 keer achter elkaar, 3 keer per dag.
• Zorg dat je niet te lang achter elkaar zit. In de benen!
• Maak er een gewoonte van: neem de trap in plaats van de lift of de roltrap.
• Oefen elke dag mee voor de TV met het programma ‘Nederland in Beweging’, op NPO1.

3. Controleer medicijnen

Duizelig, slaperig, trager reageren… Sommige medicijnen beïnvloeden je bloeddruk, evenwicht of de hersenen. Als je meerdere medicijnen tegelijk gebruikt, heb je meer kans om te vallen. Ook als je dezelfde medicijnen al lange tijd gebruikt. Let op! Medicijnen blijven langer in het lichaam doorwerken als je ouder wordt. Overleg dus elk jaar met de huisarts of apotheker of u de medicijnen nog moet gebruiken en hoeveel u ervan nodig heeft.

4. Ik zie, ik zie….

Goed kunnen zien is belangrijk voor een goede balans.
• Laat elk jaar uw ogen meten bij de opticien of optometrist.
• Als je vaak buiten bent, is het handig om een bril te kopen speciaal voor veraf zien. Een varifocus-bril is handig in huis, maar door het leesvenster kun je drempels of losse tegels soms niet goed zien.
• En wist u dat een 80-jarige drie keer zoveel licht nodig heeft als iemand van 25 om goed te kunnen zien? Zorg dus voor voldoende licht.

5. Maak het huis veilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker in huis! Gelukkig is je huis een stuk veiliger maken met kleine aanpassingen. Doe het licht aan als je ’s nachts opstaat uit bed en denk aan hier en daar een extra handgreep. Telefoon? Loop er rustig heen of beter nog: neem een draadloze of mobiele telefoon die je mee kunt nemen door het huis. En natuurlijk: geen spullen op de trap of ongelijke tegels in de tuin…

Meer tips?

Werkt u als professional met senioren en wilt u meer weten over valpreventie?
Ga dan naar veiligheid.nl/valpreventie.

 

 

nationaal-ouderenfonds

 

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie