Wegwijs in het openbaar vervoer door OV-ambassadeurs

Wegwijs in het openbaar vervoer door OV-ambassadeurs

Het openbaar vervoer is er voor iedereen. Al is het reizen met trein of bus niet voor iedereen vanzelfsprekend. Om mensen op weg te helpen in het openbaar vervoer, zet Jan Mons, een van de 35 vrijwillige OV-ambassadeurs binnen de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, zich al jaren in om leeftijdsgenoten op weg te helpen.

 

“Op deze manier blijven senioren zo lang mogelijk zelfstandig. En kunnen zij een bezoek aan het ziekenhuis, een dagje uit of op bezoek bij bekenden zelfstandig ondernemen”, aldus Jan.

Diverse informatiemogelijkheden

“De vele reismogelijkheden, overstapopties en reisproducten lichten we op een toegankelijke manier toe. Zo kan men binnenlopen bij een inloopspreekuur voor OV-vragen of zich laten bijpraten tijdens een informatiebijeenkomst op de aangegeven data en locaties”, licht Jan toe. “Aanmelden voor een proefreis kan ook.” De ervaren OV-ambassadeurs en andere (onervaren) reizigers gaan in kleine groepen op pad en kunnen zo ervaren, dat het reizen met trein of bus niet moeilijk is. Ze beantwoorden alle vragen en delen handige weetjes. “Want wij weten als geen ander waar reizigers tegenaan lopen.” Uit ervaring van de deelnemers blijkt, dat het alleen reizen goed te doen is.

openbaar vervoerTelefonisch spreekuur

Door de COVID-19 maatregelen werd het telefonisch spreekuur aangeboden om mensen met vragen over het openbaar vervoer te kunnen blijven helpen. “Want dat is wat we het allerliefst doen, mensen op weg helpen in het openbaar vervoer.” Jan geeft aan dat de vragen wel wat veranderd zijn. “Deze gaan nu meer over hun abonnement, het reizen met mondkapje en de keuzedagen voor 60-plussers. We laten ze zien hoe ze kunnen vinden of een bepaalde trein drukbezet is, geven aan dat het rustiger is als men buiten de spits reist enzovoort. Dat neemt al wat drempels weg. Natuurlijk zijn we zelf ook wat voorzichtiger als we op reis gaan: mondkapje op, een stap achteruit als men uitstapt, een rustigere coupé zoeken als het druk is.”

Groot bereik voor oudere doelgroep

Senioren kunnen doordeweeks op alle ochtenden en op een aantal vaste middagen en avonden contact opnemen via het speciale telefoonnummer van de OV-ambassadeurs. Jan: “Zo blijven we goed bereikbaar voor een grote groep senioren die moeten óf willen reizen met bus of trein.”

 

“Want dat is wat we het allerliefst doen, mensen op weg helpen in het openbaar vervoer.”

 

De OV-ambassadeurs gaan enthousiast mee met de digitale ontwikkelingen. ‘Zo kunnen we ook via beeldbellen hulp bieden, wat soms net wat makkelijker is. Bijvoorbeeld om te laten zien hoe iemand een OV-chipkaart kan aanvragen of een reis via 9292 kan opvragen”.

 

‘Nu de versoepelingen zijn ingezet, verwachten we dat meer senioren weer gaan reizen. Wie hier hulp bij kan gebruiken, helpen we natuurlijk graag!”, eindigt Jan enthousiast.

Meer informatie

Bekijk onze website op: www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur.

 

 

OV ambassadeurs

 

 

 

Reacties

Wij horen graag van u
Er zijn nog geen reacties Geef als eerste een reactie